28-02-2013

Mijn burton heeft sinds vandaag een hardtop die bekleed is met vinyl voor in de winterdagen.

 

17-7-2009
Vandaag is de dag dat de RDW mijn Burton goedgekeurd heeft. Nu nog even op de papieren wachten en rijden maar.

15-7-2009
Het nieuwe bankframe is weer bekleed en het profiel waar dit frame op vast staat, iets verschoven, zodat alles naar behoren werkt. Na alle mogelijke opties uitgeprobeerd te hebben waar de fout bij de remlichten zou kunnen zitten, heb ik toch maar alle zekeringen vervangen (ondanks dat deze er nog goed uitzagen). Toch bleek er een zekering kapot te zijn, maar dat was niet te zien. Ook de handrem is nu goed afgesteld. Vrijdagochtend ga ik opnieuw naar de RDW om de Burton te laten herkeuren.

13-7-2009
Vandaag het oude frame van de bank omgewisseld voor een ander systeem dat wel vergrendeld kan worden.
Een nieuwe poging om de veerpot aan de bestuurderszijde te verwijderen, leverde vandaag wel een goed resultaat op. Het monteren van de nieuwe veerpot ging echter net zo moeilijk als het verwijderen van de oude. De veerpot aan de passagierszijde gaf bij het (de)monteren geen problemen. Nu staat de Burton mooi recht afgesteld en zal ik bij drempels de grond niet raken en zal mijn voorwiel vrij van de wielkast blijven.

12-7-2009
Een poging gedaan om de veerpotten te vervangen. Het is bij een poging gebleven, want ik kreeg de veerpot aan de bestuurderszijde niet onder de auto vandaan.

11-7-2009
Vandaag ben ik naar Zutphen gereden om wat spullen voor de Burton te halen en om nog een paar vragen te stellen. Omdat bij de oude veerpotten de draad van de trekstangen te ver versleten was,kon de rijhoogte niet perfect worden afgesteld Daarom heb ik nieuwe RVS veerpotten meegenomen. Verder heb ik ook nog een filtertje voor de toerenteller meegenomen. Meteen maar een hoes gekocht om de cabriokap mooi te kunnen opbergen. Bij de RDW had ik te horen gekregen dat mijn bank niet vastgezet kon worden. Dit bleek te komen,omdat ik een verkeerde bank(een ander vergrendelingssysteem) in de Burton had staan.

10-7-2009
Dit is de grote dag dat de Burton naar de RDW moest voor de inslag van het VIN-nummer en de herinrichting van het kentekenbewijs. Eerst heb ik mogen genieten van een mooi ritje (in de stromende regen !!!!) richting de RDW ( de nieuwe ruitenwissermotor werkte perfect) om vervolgens de auto flink op de proef te laten stellen. Hierbij kwamen toch weer een paar kleine puntjes naar voren die nog niet in orde waren: de rechter koplamp gaf een verkeerd lichtbeeld, de handrem moest strakker afgesteld worden, de benzineleiding onder de motorkap moest beter vastgezet worden, de remlichten brandden te zwak in verhouding tot de achterlichten, de bank moest aan de achterzijde vergrendeld kunnen worden.
Geen grote problemen dus, maar even de puntjes op de i zetten.

9-7-2009
De nieuwe ruitenwissermotor is binnen en deze heb ik meteen gemonteerd. Om de ruitenwissermotor te kunnen (de)monteren heb ik wat bekabeling los moeten halen en weer vast moeten zetten.

8-7-2009
Omdat gisteren bleek dat de achterremmen niet in orde waren, een nieuwe hoofdremcilinder gekocht. Bij de gereviseerde hoofdremcilinder, die ik aanvankelijk had gemonteerd, kwam om de een of andere reden geen druk kwam uit een van de cupjes. Een telefoontje met Burton Zutphen leverde een nieuwe ruitenwissermotor op. Deze wordt als garantie opgestuurd en zal ik donderdag binnen krijgen. 's Avonds de nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd en de oude ruitenwissermotor gedemonteerd.

7-7-2009
Vandaag de Burton naar een erkende garage gereden om alvast eens te kijken welke APK-problemen er zouden kunnen treden. Toen ik wegreed, regende het flink.En hoewel ik de ruitenwissers toch regelmatig had getest, stopten die er mee voor ik de oprit afreed.. Het motortje werd erg warm en bewoog niet: pobleem 1. Toen de Burton op de remmenbank gezet werd,bleek,dat de achterremmen niet optimaal functioneerden:probleem 2 De uitlaat was nog niet gasdicht. Maar dit konden we terplekke verhelpen. Toch twee dingen aan het licht gekomen die opgelost moeten worden.

29-06-2009
Vandaag een nieuwe vlotter gekocht. Bij het binnenkomen van de gargae schrok ik even. Ik zag overal vloeistof liggen. Dit bleek remvloeistof te zijn. Het enige wat nog moest gebeuren, was het ontluchten van de remleidingen. De eerste keer ontluchten was namelijk niet gelukt. Dit zou ik op een later tijdstip met een compressor doen. Omdat er toch geen olie door de leiding kwam, heb ik de moeite niet genomen om de leiding weer vast te zetten, zodat ik deze een volgende keer niet los hoefde te halen. Nu bleek de leiding dus toch doorgelopen te zijn. Samen met Joep heb ik vanavond de remmen op druk gezet (hiervoor moet je namelijk met tweeën zijn ). Nu kon de eerste echte testrit met werkende remmen op de oprit van start gaan ...
Na mijn remmen getest te hebben, heb ik de tankvlotter nog gemonteerd en de tank weer onder de auto vastgezet .

28-06-2009
Omdat de benzinemeter niets meer aangaf, heb ik de tank onder de Burton uitgehaald. Dit om te kijken waar het probleem zat (tankvlotter,bekabeling,benzinemeter ?). Bij controle bleek de tankvlotter de boosdoener te zijn. Een uurtje later besloot ik de auto de straat op te rijden om hem eens netjes te wassen. Natuurlijk startte hij netjes. Maar toen ik de Burton mooi langs de trottoirband had staan, viel hij stil. Opnieuw starten lukte niet. Toen ik naar de garage keek, moest ik in mezelf hard lachen, want..... de benzinetank lag nog midden in de garage te wachten op een nieuwe tankvlotter.

26-06-2009
Vandaag een afspraak bij de RDW Rijen gemaakt voor de inslag van het chassisnummer en de herinrichting van het kentekenbewijs. Op 10 juli is het zover. En nu maar hopen dat alles in orde is, zodat ik met de Burton de eerste rit kan gaan maken..

23-06-2009
Inmiddels is er al weer een hoop werk verricht. Omdat de Burton wel gestart kon worden vanuit een jerrycan met benzine, maar niet vanuit de benzinetank, moest dit probleem eerst worden opgelost. Ik heb toen in de tankdop een gaatje geboord ,zodat de tank zich niet vacuüm kan zuigen. Net na de tank heb ik een terugslagklepje geplaatst, zodat de benzine niet uit de leiding kan lopen. Verder is de bedrading van de elektronica bij elkaar gebonden (en de trekhaak bekabeling aangesloten) en in de auto vastgezet. In de handleiding stond, dat je de kabels gewoon in de body moest kitten. Maar ik heb er op diverse plaatsen revetjes ingekit en vervolgens de kabels met tirerips eraan vast gemaakt. Zo kan ik er in het vervolg, indien nodig, nog makkelijk een kabel bijsteken of onderhoud aan de kabelboom plegen. Onder/achter het dashbord heb ik het contactslot, ontwasemingsschakelaar en een 12 volt aansluiting voor de navigatie gezet. Dat heb ik op deze plaats gedaan, omdat ik op het dashbord geen mooie locatie kon vinden.

In de kofferbak heb ik nog een 12 volt aansluiting gemaakt voor een koelbox ( makkelijk als ik metde Burton op vakantie ga).
Na dit dit alles kon het tussenschot (dit is van hout, maar moet nog wel met leer bekleed worden), de matten en de zijwandbekleding gemonteerd worden. Het is de afwerking die de Burton mooi maakt.

Achter de bank zijn twee hoekprofielen bevestigd, zodat hier twee jerrycans benzine en een kannetje olie geplaatst kunnen worden (voor noodgevallen).

Onder de motorkap heb ik het reservewiel gemonteerd, met daarnaast de krik, slinger en gevarendriehoek.
Gister heb ik nog de softtop geplaatst. Bij het bevestigen van de drukkers heb ik wat hulptroepen (lees ouders) ingeschakeld.


02-06-2009
De laatste tijd is er niet veel van gekomen om de site bij te houden. Toch heb ik niet stilgezeten. Afgelopen vrijdag heb ik een nieuwe accu geplaatst en de Burton proberen te starten. Het zou te mooi om waar te zijn als dit in één keer zou lukken. Om hierin kort te zijn; de 123 onsteking was niet in orde. Joep heeft voor mij de contactpuntjes weer ingebouwd. De bougies waren nog niet aangedraaid. Hiervoor moest echter eerst het front weer gedemonteerd worden. Maar in de loop van de avond klonken dan toch de eerste mooie geluiden van mijn Burton.
Nu de motor draaide, kon ik ook de rest van de voorkant in elkaar zetten.

Het is nu een echte auto om te zien.

10/11/12/13-04-2009
Dit weekend is er veel werk verricht. Ik ben begonnen met het maken van de gaten voor de diverse klokken. Dit heb ik gedaan d.m.v. de grootste gatenboor. Daarna met een dremel de gaten op maat gemaakt. Vervolgens heb ik de tonneau-cover geplaatst. Verder de kabelboom van de motor en de diverse klokken aangesloten. Hiervan kon ik nog niet alles aansluiten, omdat ik nog niet alle goede stekkertjes en kabels had. Vervolgens de verwarmingsregeling en de choke/kabel gemonteerd.
Op 1ste paasdag de benzine vulpijp gemonteerd. Hiervoor heb ik veel materiaal moeten wegnemen bij de sleuf waar de vulpijp doorheen moest. Voor ik echter de vulpijp kon aansluiten, heb ik de benzinetank er opnieuw onder moeten hangen. Hier moest namelijk eerst nog de aansluiting van de vlotter en de massa op aangebracht worden.
Op 2de paasdag ben ik met Paul het e.e.a. van de elektra nagelopen en verder aangesloten. Toen we bij de aansluiting van de ruitenwissers waren aangekomen, hebben we deze ook meteen afgesteld. Dit nam bijna de hele middag in beslag om dit goed te krijgen. Tussendoor heb ik nog wel de ontsteking afgesteld.
Omdat de accu al een tijdje leeg gestaan heeft, heb ik deze niet meer kunnen opladen. Om de diverse onderdelen te kunnen testen, hebben we startkabels van de Burton naar een andere auto geleid, zodat de Burton wel stroom had.

04/05-04-2009
Na wat onderdelen voor de Burton gehaald te hebben (oa een achterbank van een Eend) heb ik de stuurkolom van de Burton weer vastgezet. Daarna ben ik begonnen met het passen van de bank. Toen deze op de juiste plaats stond, heb ik de bevestigingsplaten hiervoor bepaald en vastgezet. Nu de juiste positie van de bank bepaald is, heb ik de klokken en de schakelaars zó op het dashbord geplakt dat ik alles goed kan zien. Hierna de bank ontdaan van de bekleding en het frame gespoten. Op zondag was het frame droog en heb ik de bank van nieuwe bekleding voorzien. Bij de bekleding van de zitting is 1 tunnel niet gestikt, waardoor ik deze niet met de ijzeren staaf kan vastzetten. De bekleding zal er dus nog een keer af moeten.
Ook heb ik het oliefilter vervangen. De oliefilter zat erg vast. Het kostte enige moeite en inventiviteit om deze los te krijgen. Het was "eenvoudig" de nieuwe oliefilter erop zetten.
Op het dashbord heb ik de gaten geboord voor de 8 schakelaars. De positie hiervoor heb ik uitgemeten vanaf de onderrand en tov de 4 kleine klokjes.

28/29-03-2009
Dit weekend de voorruit, de ruitenwissers, de ruitontwaseming en het ruitensproeisysteem gemonteerd. Verder nog diverse dingen afgekit onder het dashbord en het stuurstangrubber opnieuw vastgezet. Hiervoor heb ik het stuur weer gedemonteerd, omdat er teveel spanning op het rubber kwam. Ik heb ook nog de snelheidsmeterkabel en de oliedrukmeter vervangen.

27-03-2009
Alle tellers en schakelaars heb ik gekopieerd en uitgeknipt om ze op het dashbord te kunnen plakken. Zo wil ik gaan bepalen waar alles het meest efficiënt en het mooist gemonteerd kan worden.

21-03-2009
De achterspatborden zijn gemonteerd. Wat gaat de Burton nu ineens snel op een auto lijken.
Daarna heb ik de achterklep verder afgesteld. Die kon voor mijn gevoel iets mooier sluiten. Hiervoor heb ik de slotvanger gedemonteerd en ietsje verbogen tot deze mooi de achterklep dichttrekt.

14/15-03-2009
Bij goed weer rijd ik de Burton buiten om er aan te sleutelen. Zo ook dit weekend. Maar als ik de Burton op straat wil omkeren, komt hij met de trekhaak aan de grond bij de inrit. Daarom heb ik aan de achterzijde de wagenhoogte alvast grof afgesteld. Dit moest toch een keer gebeuren. De rand van de achterklep is inmiddels vlak geschuurd (het stuk waar met de dremel materiaal is weggenomen), zodat deze mooi in lijn loopt met de body.
Met wat aanwijzigingen van het forum, waar ik wel eens wat vragen stel, ben ik er aan uitgekomen hoe de versnellingspook gemonteerd wordt. Verder heb ik de handrem gemonteerd en de koppelingskabel vervangen. De claxon is ook weer in elkaar gezet en onder de accubak vastgezet.
Bij het bevestigen van de gaskabel merkte ik, dat het gaspedaal achter de handremstrook bleef hangen. Ik wilde het gaspedaalarmpje zo ombuigen dat deze net langs de handrem zou afgaan. Hierbij is het armpje van het gaspedaal afgebroken op de lasnaad van het ingekorte stuk. Dit moet dus opnieuw gelast worden (nu meteen maar onder een hoek)

08-03-2009
De achterklep was te lang, waardoor deze nog niet mooi sloot. Ik heb met afplakplakband een halve centimeter afgeplakt (boven en onderzijde). Vervolgens met een dremel het overtollige materiaal weggeschuurd. Dit is nog niet helemaal recht (valt overigens niet tegen) maar met een schuurblokje is dit te verfijnen. Ook een poging gewaagd tot het monteren van de versnellingspook, maar hier ben ik nog niet helemaal aan uit gekomen (wordt vervolgd). Vervolgens de claxon uit elkaar geschroefd en schoongemaakt. om hem zilver te kunnen spuiten. Ook de slinger schoongemaakt en gespoten.Vervolgens een poging gedaan tot het afstellen van de vervroeging van de 123-onsteking. Dit is alleen niet gelukt: het letlampje kreeg ik niet brandend. Dit moet dus nog eens verder uitgezocht worden. Na wat aanwijzingen op het forum zal ik pas de ontsteking afstellen als de kabelboom en de accu aangebracht zijn.

07-03-2009
Weer eens verder gegaan met het verlagen van de flens waar de achterklep op rust, zodat de achterklep mooi gaat sluiten. Vervolgens ben ik bezig geweest met de kabelboom. Aan de achterzijde van de auto heb ik hem aangesloten tot aan de benzine tank (de achterlichten had ik natuurlijk verkeerd om gemonteerd mbt de massa aansluiting). Het kabeltje vanaf de benzinetank zat er niet meer aan. Ik heb dus de tank gedemonteerd van de auto, zodat ik er weer een kabeltje aan kan maken. Verder heb ik de bedrading van de trekhaak de body ingevoerd, maar nog niet aangesloten.

17-02-2009
Om de Burton gemakkelijk te kunnen verplaatsen het stuur gemonteerd. Nu kan de Burton gemakkelijk binnen en buiten gezet worden en ook echt helemaal tegen muur van de garage geparkeerd worden (spatborden zijn nog niet gemonteerd). Verder de trekhaak gemonteerd. Deze kan ik nu ook gebruiken om de Burton een beetje om te trekken in de garage.

16-02-2009
Vandaag de body op het chassis vastgezet. Hiervoor heb ik de laatste 5cm van de chassispoten aan de achterzijde afgezaagd. Dit komt omdat anders de gaten in de body met het chassis niet overeen komen en de body niet over de tankbeugel past.

20-12-2008
Na lange tijd eindelijk weer eens wat aan de Burton gedaan. Na enkele checks, alles was goed, de Burtonbody gewassen en in de garage los op het chassis gezet. Zo kan de body wat drogen en kan ik er ook met wat minder weer aan werken.

24-05-2008
Vandaag naar Zutphen gereden voor de polyestercursus. Ik heb meteen de cabriokap en de binnenbekleding meegenomen. Nu alleen de velgen met banden nog en dan zijn alle onderdelen binnen.

24-02-2008
Vandaag de achterklepscharnieren opnieuw gemonteerd. Hiervoor moest eerst wel wat materiaal van de achterklep weggehaald worden. Ook is de achterklepsteun gemonteerd.

Hierna het kofferdekselslot met slotvanger geplaatst.

Verder nog een begin gemaakt met het wegschuren van de gelcoatdruppels op het achterspatbord.
Het grootste deel van de dag bezig geweest met het netjes laten sluiten van het kofferdeksel. Deze sluit nu boven bij het scharnier mooi aan maar aan de onderkant bij het slot nog niet. Hoe dit opgelost kan worden, moet nog even uitgezocht worden.

17-02-2008
Vandaag de achterspatborden uit het plastic gehaald en het kraalrubber erlangs gehouden. Hierbij bleek dat bij de malnaad wat klodders gelcoat zitten die niet onder het kraalrubber vallen. Dit zal dus weggeschuurd en gepolijst moeten worden.
Verder de pedalen met de hoofdremcilinder /koppelingsdoorvoer / kacheldoorvoer / accubak op het schutbord gemonteerd.

Aan de achterzijde van de auto de knipperlichten en de achterlichten en de kofferdeksel gemonteerd. Alleen de draadeinden van de scharnieren zijn niet lang genoeg (of het polyester van de deksel is te dik) zodat deze nog niet helemaal goed vast zitten.

Aan het einde van de dag de 2de demper gedemonteerd en gespoten in hittebestendige lak. Er zaten op de demper redelijk wat beschadegingen, ook al is hij nieuw.

16-02-2008
Carnaval is voorbij. Dus vandaag de draad vvan de Burton weer opgepakt.
Vandaag heeft de Burtonbody het daglicht weer gezien. Hij is nl. uit z'n krat gehaald, zodat hij voorbereid kan worden op de montage op het rollend gedeelte.

Ook is de Burtonuitlaat aan het chassis gemonteerd.

6-1-2008
Vandaag de handremhendel, remleidingen achter, benzineleiding, startmotor en nog wat kleine andere dingen gemonteerd. Ook zijn de laatste krasjes, die ontstaan zijn bij montage, bijgewerkt.

5-1-2008
Vandaag heb ik samen met Joep de versnellingsbak en de motor geplaatst. Ook is de tank met tankbeugel gemonteerd.

Beetje bij beetje begint het weer ergens op te lijken.

2-1-2008
Vandaag de remleidingen in de achteras vervangen en de assen met het chassis herenigd.

29-12-2007
De binnenkant van het chassis behandeld met 2 lagen RX7.

27-12-2007
De lak was droog en dus kon de 2de laag RX10 aangebracht worden..

24-12-2007
Vandaag wilde ik de 2de laag RX10 aanbrengen, maar de eerste laag was nog niet uitgehard. Daarom maar begonnen met het bevestigen van de koelbeplating.

22-12-2007
Vandaag het chassis, de assen, de veerpotten, het reservewiel in de eerste laag RX10 gezet

15-12-2007
Vandaag de veerpotten en de assen in de tweede laag RX5 gezet. Verder hangt nu het chassis in de garage, zodat deze in één keer behandeld kan worden (meteen met de rest die al ophing) met RX10. Ook ben ik begonnen met het weer in elkaar zetten van de motor (spruitstuk / carburateur / elektronische ontsteking) en de eerste demper aan de uitlaat. Na alles in elkaar gezet te hebben, kwam ik tot de conclusie dat er overal pakkingen tussen moesten. Heb dus alles weer uit elkaar kunnen halen om de pakkingen er tussen te doen.

9-12-2007
Vandaag de veerpotten en de assen in de schuur opgehangen en deze in de eerste laag RX5 gezet.

8-12-3007
Vandaag de veerpot opengeslepen om de kapotte trekstang te vervangen.
Vervolgens ook weer dichtgelast.

1-12-2007
Ik ben weer vroeg vertrokken richting Zutphen voor de "ik-wil-een-dak-dag". Hier werd alles verteld over de hardtop, soft-top laag model en soft-top hoog model. Ik ben er uit wat ik wil: een soft-top laag model, omdat dit sportiever staat en beter bij de lijn van de auto past.

Daarna ben ik naar Godfried vd Berg gereden voor een afdekplaatje voor de vooras en heb daar meteen een tankbeugel en een nieuwe claxon meegenomen.

25-11-2007
De tweede laag RX5 in het chassis gespoten.

18-11-2007
Vandaag is de tweede laag RX5 op de bovenkant van het chassis gegaan.
Ook heeft de binnenkant zijn eerste laag gekregen met een spuitbus RX5.

17-11-2007
De bovenkant van het chassis in de RX5 gezet

11-11-2007
De tweede laag RX5 op de onderkant en de zijkant van het chassis gezet.

10-11-2007
De onderkant en de zijkant van het chassis in de eerste laag RX5 gezet.
Ook de velg voor het reservewiel een laagje gegeven.

28-10-2007
Vandaag heb ik de eerste demper onder de versnellingsbak vandaan gehaald, zodat de versnellingsbak schoongemaakt kan worden. De versnelling heb ik vervolgens op zijn kop gezet en met de hogedrukspuit afgespoten. Hiermee is het ergste vuil op de moeilijke plaatsen Verwijderd. Verder heb ik nog de nodige onderdelen kaal gemaakt (uitlaatdelen) en deze in een hittebestendige lak gespoten.


Ook heb ik nog het laatste trekoog van de veerpot afgehaald. Deze heb ik hiervoor aan twee kanten moeten inslijpen om de spanning van de schoefdraad af te halen. Ook de schokbrekerbouten wilde niet loskomen. Hierbij heb ik alles om de bouten weggeslepen en ook hier de spanning van de schroefdraad afgehaald.

27-10-2007
Het chassis is vandaag afgevoerd. (gedoneerd aan de oudijzerbak aan een goed doel). Vervolgens ben ik naar Zutphen gereden om een nieuw chassis te halen. Daar heb ik meteen nog wat andere onderdelen meegenomen.
En wat ziet het er ineens opgeknapt uit zo'n nieuw chassis :)

21-10-2007
Vandaag heb ik de body achter de schuur geplaatst en dichtgetimmerd. Nu staat hij goed opgeborgen tot ik hem nodig heb.

Verder heb ik nog de benodigde delen (chassisnummer + loodje aan sleepoog) van het chassis geslepen, zodat dit afgevoerd kan worden. Om het gemakkelijk af te kunnen voeren, heb ik nog het chassis in tweeën geslepen..


Ook heb ik de motor ontdaan van alle vettige troep.

20-10-2007
Vandaag heb ik de vooras ontdaan van smeer en vuil (roest en tectyl was al verwijderd). Ook ben ik bezig geweest met het opruimen van de schuur, zodat ik vanaf volgende week schoon werk kan gaan doen.

14-10-2007
Het was vandaag prachtig tourweer voor de Burton. Maar bij gebrek aan een rijdende Burton moet je het doen met wat je nog wel in elkaar hebt staan

13-10-2007
Ik ben naar de Ei-markt geweest, met mijn aanhangertje volgeladen. Ik heb bijna niets meer mee terug hoeven nemen. Het was er erg gezellig met een leuk bandje erbij.
Ik heb het boekje Vraagbaak 2cv op de kop weten te tikken. Nu kan ik alles, wat ik uit elkaar gesloopt heb, ook weer in elkaar zetten.

12-10-2007
Vandaag heb ik de achterbumper met steunen verkocht.

07-10-2007
Vandaag de velg voor het reservewiel verder schoongemaakt. Nu nog het ventiel er heel uit zien te krijgen en kan hij echt opgeknapt worden.

06-10-2007
Vanmorge ben ik met Joep naar de garage gegaan om de band van het deels schoongemaakte reservewiel te verwijderen en deze op een velg te leggen waar een betere band om zat. Hierdoor hebben we straks een reservewiel met een goede band. Nu snap ik ook waarom ik de band er niet met de hand afkreeg, de machine had het er namelijk ook zwaar mee. Later op de dag ben ik de stalen brandstoftank gaan omwisselen voor een kunstof.

29-09-2007
Vandaag de vooras ontdaan van tectyl en roest. nu nog het vet eraf en de smerige delen zijn schoon.

23-09-2007
Vandaag het chassis verder schoongemaakt (de zijkanten) en weer wat roestplekjes tegengekomen. Het worden nu wel heel veel reperatieplekjes. Misschien toch maar overwegen om de geldboom in de tuin aan te spreken en te kijken voor een heel nieuw kataforese behandeld chassis.

01-09-2007
Zaterdagmorgen vroeg vertrokken, met de aanhanger, om naar de motor-infodag bij Burton in Zutphen te gaan. Hiervoor heb ik de versnellingsbak en de motor op vrijdagavond nog van elkaar gescheiden, zodat mijn motor als voorbeeldmotor kon dienen. Na een rit van meer dan 2 uur eindelijk in Zutphen aangekomen. Hier werd de motor aan een opstelling gehangen zodat er goed omheen gelopen kon worden om de diverse onderdelen te demonteren.


Tijdens de demontage bleken de bougies niet meer schoon te zijn en later bleek de vlotter in de carburateur niet goed afgesteld te staan (meteen opgelost).
Daarna is de compressie gemeten (aan de ene kant 8,5 en de andere kant 9,0), deze is niet slecht voor een motor zonder olie en als straks de kleppen gesteld zijn zal de compressie gelijk zijn (9,0).
Ook bleek de koelbeplating niet goed te zijn (doorgerot en dyane beplating)

Na de motor-infodag heb ik de body op de aanhanger gezet. De krat was toch wel aan de grote kant. Maar het paste allemaal net.

Omdat ik met een open aanhanger gekomen was, heb ik de motorkap uiteindelijk in de auto gelegd. (de kans dat deze anders door de wind gegrepen zou worden tijdens het rijden was erg groot). Ik heb ook meteen de diverse vervangings en nieuwe onderdelen meegenomen. De auto was dus lekker afgeladen.

22-08-2007
Vandaag heb ik de kabelboom verkocht.

19-08-2007
Vandaag de veerpotten gedemonteerd. Helaas zaten de centreerbussen vast en deze zijn voor demontage doorgeslepen en zullen dus vervangen moeten worden.

Ook heb ik vandaag de batteurs gedemonteerd en schoongemaakt en op de werking ervan gecontroleerd. (vanaf 15 cm hoogte laten vallen met de vulopening naar boven. De batteur stuiterde iets omhoog, dus is deze nog in orde)

Ook heb ik een begin gemaakt aan het kaal maken van een velg voor het reservewiel.

En aan het einde van de dag maar weer eens de garage opgeruimd. Wat heb je dan ineens weer een hoop ruimte :)

11/12-08-2007
Dit weekend het chassis verder kaal gemaakt. Nu de veerpotten nog zien te demonteren. Dan kan de zijkant ook opgeknapt worden.

08-08-2007
Vanmiddag de achteras verder schoongemaakt (de lastige hoekjes met een kleine staalborstel op een boortol). En ook nog een stukje op het chassis (met de haakse slijper en een komstaalborstel)

Ook de doorgerotte stukjes van het chassis bij de achteras zijn nu kaal gemaakt, om te kijken hoe ver het nu werkelijk is.

Rechtsachter

Linksachter

Zo te zien is het allemaal nog goed te repareren.
Vanavond heb ik ook nog de uitlaat verkocht.

07-08-2007
Vanavond wat auto onderdelen verkocht. Onder andere de motorkap, dakje, voorbumper + plaatwerk, stuur, sierstrip. Dat geeft weer wat ruimte om te klussen!

03-08-2007
Vandaag geprobeerd de vering los te krijgen (maar nog niet gelukt)
Verder nog creatief geweest met een haakse slijptol met staalborstel. Heel veel geduld !!!

Voor

Na

02-08-2007
Vandaag de motor van het chassis gehaald, de schokbrekers achter en de draagarmen. Nu het veersysteem nog.


Ter plaatse van de draagarmen is het chassis aan de zijkant wat doorgerot.

Rechtsachter

Linksachter

In de handleiding stond dat: "om de moeren van de draagarmen los te krijgen, je een platte ringsleurel op de moeren moet klemmen, zodat je er niet zou afschieten". Bij gebrek aan de juiste ringsleutel en een lijmklem gaat het in deze opstelling ook.


01-08-2007
Jaja, eindelijk heb ik weer eens wat gedaan. Vandaag heb ik de koets van het chassis gescheiden en de bezinetank + motor gedemonteerd. Nu moet er alleen de motor nog afgetild worden.





13-07-2007
Vanmorgen is er gebeld vanuit Burton Car Company dat de body binnen is.
Nu nog even kijken wanneer ik hem ga halen!

16-06-2007
Vandaag ben ik naar de electrodag van Burton geweest in Zutphen. Veel informatie opgedaan, dankzij Dimitri die de uitleg gaf. De eerste onderdelen heb ik vandaag meegenomen, zodat ik aan de slag kan thuis. Ik kreeg het leuke nieuws te horen dat ik de enige ben met de ralkleur 7040. Dat maakt mijn Burton nog specialer.


26-05-2007
Vandaag ben ik verder gegaan met demonteren en ben ik beland bij de voorwielnaafmoer. Alles is nu van de koets af op het remgedeelte na.

23-05-2007
Vanavond heb ik de voorspatborden / deurrubbers / achterklep stijl verkocht. De overige onderdelen heb ik op internet aangeboden.

30-04-2007
Vanmiddag heb ik de Dyane gedemonteerd. Wat kun je in een middagje veel doen.


29-04-2007
Vanmiddag heb ik de vier deuren en de kofferdeksel verkocht.


25-04-2007
Vandaag is er iemand van de RDW langs geweest en die heeft de motor en het chassis verzegeld. Nu kan ik met een gerust hart de Dyane demonteren, reinigen en de Burton opbouwen,


24-04-2007
Vandaag contact gehad met de RDW. Ik heb namelijk het chassisnummer in de voetenbank midden voor de voorbank staan en niet in het chassis. Morgen komt een man van de RDW een indentiteitsonderzoek doen,zodat, als straks de Burton klaar is, het chassinummer in het chassis ingeslagen kan worden.

22-04-2007
Vandaag ben ik naar de open dag bij Burton Car Company geweest. Ik heb veel mooie Burtons gezien en ook nog een rondje meegereden in een paar Burtons.

Ik heb de body (743) besteld in ral kleur 7040.



Nu is er dus echt geen weg meer terug.

16-04-2007
Zondag de 22e is het open dag bij Burton Car Company waar ik naar toe ben gegaan. Ik heb gekeken hoe ik het allemaal wil hebben.

11-04-2007
Ik heb vanavond de Dyane in Amsterdam opgehaald met een auto-ambulance.

29-03-2007
Vandaag is de Dyane op mijn naam gezet en geschorst voor een jaar.

28-03-2007
Ik ben vanavond naar Amsterdam gereden en heb daar een beige Dyane uit 1972 bekeken. Na een paar slokken roestwater uit de uitlaat uitgespuwd te hebben, startte de Dyane zonder problemen en liep prima. Na een stukje op het terrein gereden te hebben en wat kritieke punten bekeken te hebben, heb ik besloten om de Dyanete kopen. Nu moest ik alleen nog de Dyane met een auto-ambulance naar huis zien te krijgen.

25-03-2007
Een belletje gekregen van iemand uit Amsterdam dat hij een Dyane uit 1972 met een 602 cc motor en een schijvenbak wilde verkopen. Deze had dus een historisch kenteken, waar mijn voorkeur naar uit gaat. Een afspraak gemaakt om op 28-03-2007 naar de auto te gaan kijken.

24-03-2007
Ik ben naar Eindhoven gereden om naar een "eend" te kijken. De "eend" had geen kenteken meer en de motor sloeg niet aan, maar zat niet vast. Verder was de "eend" wel geschikt.

22-03-2007
Meteen 3 reacties op de oproep gekregen en uiteindelijk een afspraak voor
24-03-2007 gemaakt.

21-03-2007
Een oproep op internet geplaatst om aan een donoreend of een donor-Dyane te komen.